Thursday, 4 September 2014

Ajatuksia vaihtoon lähdöstä

Olen yrittänyt kirjoittaa tätä postausta jo viikkoja, mutten ole osannut pukea ajatuksia sanoiksi. Katsotaan kuinka käy nyt. Tänään tasan kahden viikon päästä olen jo Itävallassa, luultavasti junassa kohti uutta kotikaupunkiani Kremsiä. En osaa vielä jännittää, lähinnä stressaan kaikesta, mitä pitäisi vielä hoitaa ennen lähtöä ja pelkään, että unohdan jotain tähdellistä. Käytän to do -listojen kirjoittamiseen enemmän aikaa, kuin asioiden hoitamiseen ja pakoilen velvollisuuksiani päiväunille.




Oikeastaan olen aika innoissaan lähdössä. Minulla on ollut ikävä Itävaltaa: upeita maisemia, halpoja ruokaostoksia, arkkitehtuuria, ilmastoa, hyviä junayhteyksiä ympäri Keski-Eurooppaa, suloisia pikkukyliä, vuoria, kieltä, valkoviiniä ja kohteliaisuutta. Toisaalta tiedän, että tällä kertaa edessä ei ole pelkkää bilettämistä ja shoppailua, vaan pitäisi opiskella ja kirjoittaa opinnäytetyökin...




Lähteminen ei oikeastaan ole minulle niin vaikeaa, kuin se voisi olla. Maa on sentään tuttu, se ei ole liian kaukana Suomesta ja kavereitakin siellä on. Se on vähän kuin toinen kotimaa, mutta toisaalta tiedän, että en ole käynyt siellä kahteen vuoteen ja kahdessa vuodessa melkoisen moni asia voi muuttua.. 







 Pahinta lähtemisessä on tietysti se, että kaikki ihmiset jäävät tänne. Erityisesti ikävä tulee varmasti poikaystävää, jonka kanssa olen sentään asunut tiiviisti yhdessä jo melkein kolme vuotta. Onneksi lennot Wieniin ei maksa paljoa ja viimeistään jouluksi minäkin tulen kotiin. Ja tietenkin on Skype ja Whatsapp ja muut kommunikointia helpottavat sovellukset, ei enää 200euron kännykkälaskuja, niin kuin viimeksi vaihdossa. :D






Odotan jo innolla kaikkia uusia kokemuksia, mitä vaihtovuosi tuo tullessaan, mutta toisaalta tiedän, että se tulee samalla luultavasti olemaan yksi elämäni rankimpia vuosia. Ja se on hujauksessa ohi.



Onko joku muu ollut vaihdossa/asunut ulkomailla/palannut ulkomailta tai lähdössä jonnekin? Vaihdetaan kokemuksia!



8 comments:

  1. Huii ihanaa että ihmiset on näin rohkeita :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eeikä :-D Mä olen ylpeä susta! onpahan mitä mummuna muistella :-)

      Delete
    2. No se on kyllä totta! Vaikka ulkomailla välillä ottaa kaikki päähän ja tekis vaan mieli takas Suomeen ja saunaan, niin myöhemmin niitä muistelee naureskellen :D

      Delete
  2. Me voidaan jakaa kokemuksia kun tuut, mäkin oon Itävalta-aikojen välissä asunut Suomessa reilut kaks vuotta. Mua taas pelottais ihan hulluna muuttaa takas Suomeen, jos sellainen olis edessä. Ja hei halvat lennot Wien-Hki, mistä?! Terkuin aina vähintään 250euroa menopaluista maksava... :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo todellakin vaihdellaan kokemuksia sit! ^^
      Mitää mä en oo koskaan maksanu lennoista yli 200! :D Yleensä jotain 150e, nyt tais olla 170e.

      Delete
    2. Jos ostaa Suomesta lennot ni saa halvemmal, mut koitapa saada menopaluuta täältä käsin... ei tod löydy halvemmalla ja tästä ollaa keskusteltu monen täällä asuvan suomalaisen kanssa. Kikkailulla (vaihtoja ja eri lentoyhtiöitä, check-init välissä uusiks) oon kerran saanut hinnan alle 200e. Kiitti AUA kun lopetit Hgin lennot niin Finskillä on varaa pitää hinnat pilvissä :/

      Delete
    3. Mitä ihmettä, muistan ku mun eksä lens aina Itävallasta Suomeen nii se sai lennot aina halvemmalla ku meikä :o Joo mä lensin ennen aina Aualla ja niillä oli kyllä usein tosi halvat lähdöt.

      Delete

me loves comments