Thursday, 8 October 2015

Ajatuksia Erasmus-vaihdosta

Oon ajatellut tän postauksen kirjoittamista jo monta kuukautta ja yrittänyt koota ajatuksiani ja tuntemuksiani vaihtovuodesta. Kertauksen vuoksi asiaa tuntemattomille: olin siis Itävallan Kremsissä kokonaisen lukuvuoden, jonka jälkeen jäin kesätöihin Wieniin.

Mun on pakko todeta heti alkuun se klisee, jonka kuulee lähes aina vaihtokokemuksesta puhuttaessa: ehkä elämäni paras vuosi. Vuosi joka muutti mua ja mun elämää ja tulee varmasti alitajuntaisesti vaikuttamaan muhun jollain tasolla aina. Koska maa oli mulle jo entuudestaan tuttu, mun kokemukseen vaikutti eniten ne ihmiset, jotka mun ympärillä oli. 

Vaihtovuosi ei ollut pelkästään hauskanpitoa, koska mä tein vaihdossa myös opparin ja jokaisesta kurssista oli päästävä läpi, jos aikoi valmistua. En ole vuosiin opiskellut niin paljon kuin Kremsissä. Itävallassa opiskeleminen oli huomattavasti rankempaa, kun Suomessa, ja moneen kertaan kirosin koko koulun syvimpään helvettiin.

Kuten sanottu, ihmiset teki mun vaihtovuodesta sen kokemuksen, mikä se oli. En usko, että olisin jaksanut oppariakaan tehdä ilman kavereita, jotka mulla siellä oli. Onneks nykyään on helppoa pitää yhteyttä kaukaisempiinkin kavereihin netissä.Vaihtovuoden sivuseurauksena loppui myös pitkä parisuhde, mutta musta tuntuu, että niin oli tarkoituskin ja en jäänyt eroa kyllä mitenkään hirveästi suremaan.

Parhaiten mulle on jäänyt vaihdosta mieleen ihan arkiset asiat ja tietenkin reissut. Aamupalat luokassa, joka perjantainen visiitti Mäkkäriin, retket Wieniin, Serbian matka, juoksulenkit viiniviljelmien keskellä, opiskelijabileet teemoineen, spontaanit iltakävelyt ja vaahtokylvyt.






Onko joku teistä ollut vaihdossa? Kertokaa kokemuksia!

Ajattelin koota toiseen postaukseen mun vinkkejä vaihtoon, eli jos teillä on joku kysymys mielessä niin nyt on oikea hetki esittää se!



//Thoughts about my exchange year in Krems:
I know it's a cliche, but it was maybe the best year of my life. And that is mostly because of all the people I spent time with during my stay. Thank you, let's stay in touch. :*

5 comments:

  1. Mun vaihtokesä Saksassa oli ehkä leppoisinta aikaa ikinä: opintopisteitä piti saada kasaan se 28, mikä kävi kyllä helposti, eikä kursseja muutenkaan ollut hirveästi. Eniten oppimista tapahtui sitten oman pään sisällä eri kulttuurien kohdatessa ja uusia asioita kokiessa, kun tapasi uusia ihmisiä ja opetteli kommunikoimaan vierailla kielillä. Myös mun vaihdon aikana päättyi pitkä parisuhde, mikä sekin itsessään kasvatti ihan valtavasti: opin itsenäisemmäksi ja tavallaan myös aikuistuinkin. Vaan on niistäkin ajoista nyt kasvettu ja jälkeenpäin miettii miten naiivi sitä on silloinkin ollut! :D mutta mun mielestä erasmus vaihto pitäisi olla pakollinen osa opintoja, myös niille jotka ei opiskele kieliä. Toiseen maahan tutustuminen opettaa niin paljon elämästä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi oon kade, olispa mullakin ollu noin rentoa koulussa siellä.. :D Tavallaan oon samaa mieltä, että vaihto vois kuulua opintoihin, mutta toisaalta mun mielestä se on vähän epäreilua pakottaa siihen, kun jotkut ei vaan pysty lähtemään esim. taloudellisista syistä. Nykyäänhän tota vaihtoon lähtöä suositellaan ja tuetaan aika hyvin, meidänkin luokalta Suomesta lähti reilusti yli puolet vaihtoon. Ja kilometrikommentin lopuksi totean vielä, että jos parisuhde ei kestä vaihtovuotta niin se tuskin olis kestänyt muutenkaan ikuisuuksia :D

      Delete
    2. Niin totta, olisihan se kyllä ikävää pakottaa lähtemään jos ei halua, mutta aika hyvinhän sitä tosiaan tuetaan, mulla riitti tuet ainakin hyvin. :P ja parisuhteen kestämisestä oon samaa mieltä!

      Delete
  2. Moi! Harkitsitko, että olisit ottanut molemmat koirat tai edes toisen mukaan vaihtoon? Valmistuin tradenomiksi ja nyt jatkan maisteriopintoja. Oon jo monesti pähkäillyt vaihtoon lähtöä (eka lukiossa, sitten amk:ssa) ja nyt olisi vika mahdollisuus. Mulla on koira, mietityttää mitä siitä vaihdosta tulee koiran kanssa, sosiaalisessa mielessä. En usko, että kukaan ottaisi karvaturria hoitoon vaihdon ajaksi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itseasiassa harkitsin joo, mutta koirani päätyi lopulta siskoni luo hoitoon. Ja vanhempi asuu muutenkin oikeastaan mun vanhempien luona, niin se palasi sinne.

      Mutta koirahan oli mukana, kun 2013 olin kesän työhharjoittelussa Maltalla. Muuten ei haitannut menoa yhtään, mutta asettaa tietenkin asunnonhakuun omat haasteensa. Jos sulla on jo kohde mielessä, kannattaa kysellä joltain paikalliselta/entiseltä vaihtarilta tietoo paikan asuntomarkkinoista! Jos vaan voi niin kyllä kannattaa lähtee ;)

      Delete

me loves comments